fbpx
zomerworkout 7 fouten

7 veelgemaakte fouten bij een zomerworkout

Wanneer het om het zweten in de zomerhitte gaat kunnen veelgemaakte fouten welleens leiden tot gezondheidsrisico’s. Met opzwellende vochtigheidsgraad en stijgende temperaturen is het belangrijk om een solide checklist te hebben wat je in ieder geval NIET moet doen -> zowel om veilig te kunnen trainen, maar ook zodat jij het beste kan blijven geven in jouw workouts. 

Als jij altijd binnen traint en nu af en toe het Olympisch Stadion instapt of een van onze groepslessen buiten voor, bekijk dan even deze lijst met 10 veelgemaakte fouten bij een zomerworkout; 

1. Niet drinken tot je dorst hebt

Wacht niet met drinken tot je dorst hebt. In de zomer trainen betekent dat jouw lichaam het vocht in je lichaam gebruikt om jouw temperatuur te reguleren. Wanneer je laag in je vocht zit kan je sneller vermoeid raken. Zorg daarom dat je altijd water bij je hebt tijdens een workout en dat je voor de start van jouw workout een of twee glazen water nuttigt. 

2. Geen zonnebrand gebruiken

Zorg dat zelfs als het bewolkt is jij jouw huid goed beschermd met zonnebrand tijdens het sporten. De zon kan hard toeslaan zelfs al lijkt deze soms niet fel. Smeer je elke 2 uur in bij een gemiddeld intensieve workout en zelfs elke 45 minuten tot een uur bij een intensieve fitness of X-fit workout. 

3. Niet naar de klok kijken

Probeer de heetste uren van de dag te vermijden wanneer je buiten sport. Hoewel dit in Nederland meestal meevalt hebben wij de afgelopen weken gezien dat de temperaturen wel degelijk gevaarlijke hoogtes kunnen bereiken. Tijdens dergelijke dagen raden wij aan niet tussen 10:00 en 15:00 te trainen wanneer het het heetst is. Train daarom ‘s ochtends vroeg of in de avond en loop bij het buiten trainen waar dat kan zoveel mogelijk in de schaduw. 

4. Dragen van ongeschikte kleding

Probeer in de hitte niet te strakke kleding te dragen of voor volledige polyester mixes te gaan die beter zijn voor de geur. Train liever in wat lossere kleding van een ademende stof. In onze Under Armour store hebben wij altijd geschikte shirts en shorts voor het desbetreffende jaargetijde klaarliggen. Mocht jij dus een wat nieuws willen proberen, scoor in de store jouw nieuwe outfit!

5. Geen electrolytes drinken

Hogere temperaturen betekent dat je meer gaat zweten. Die hogere transpiratie kan weer zorgen voor meer verlies van electrolyten. Als jij dus buiten flink aan de slag gaat voor jouw workout zorg dan ook dat jij voldoende hersteld en een ondersteunende electrolyten sportdrank drinkt. Mik op ondersteunende sportdranken die sodium vervangen. Zorg alleen niet dat jij voor de bekende sportdranken gaat die naast de sodium ook zeer veel suikers toevoegen. Ga voor iets gezonders als cocoswater, (natuurlijk) kersensap of chocolademelk bijvoorbeeld. Bekijk wel het label voor de toegevoegde suikers.

6. Jezelf aan dezelfde PR’s houden

Het is niet realistisch om jezelf met hogere temperaturen aan dezelfde PR’s (Personal Records) te houden. Je zult niet dezelfde resultaten kunnen behalen bij ons met een comfortabele 21 graden in de gym en met 32 graden buiten. Zet daarom verschillende doelen als jij zowel binnen als buiten traint. 

7. Te hard trainen

Probeer, zeker aan het begin van de zomer, niet te hard te trainen. Start niet met 2 maal daags een workout of met uren cardio in de zon. Wanneer jij zomers sport en je slapjes voelt negeer dit niet, zeker wanneer jij misselijkheid of duizeligheid voelt weet dan dat je moet stoppen. 

Hopelijk klinkt veel als zelfsprekend voor je, probeer hier in elk geval jouw voordeel mee te doen.

Wij wensen jouw veel plezier met jouw zomerworkouts!

En let een beetje op jezelf ;)! 

Wil jij inspiratie voor een zomers ontbijt of onze vorige artikel lezen over de calorie contradictie?! Klik dan snel door.  

 

deel met je vrienden

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin