fbpx
Contradictie calorie

De calorie contradictie

Voor een groot deel van de afgelopen eeuw hoorden mensen die meer controle over hun gewicht willen hebben dat zij hun calorieën moesten tellen. Gezien het statistische feit dat de meeste diëten niet werken, kun je dit dan nog wel zien als goed advies? Of kan de calorie misschien wel als de grootste misleiding worden gezien in de geschiedenis van de diëtiek? 

Het idee van het tellen van calorieën werd geïntroduceerd door William Atwater. Hij geloofde dat “een calorie een calorie is”. Een calorie is een calorie. Het zou niet uitmaken uit wat voor soort voedsel of micronutriënten die calorie afkomstig was. 

Hij geloofde dat 1 gram eiwit en 1 gram koolhydraten allebei 4 calorieën opleverden. En dat 1 gram vet 9 calorieën opleverde. 

Tegenwoordig, ruim een eeuw later, wordt dit principe het 4-4-9 principe genoemd. Dit principe word nog steeds overal op de wereld gebruikt. Hiermee wordt de energie bepaalt die wij uit ons voedsel halen. 

Waar William Atwater in die tijd alleen niet bij stil heeft gestaan is dat verschillende mensen verschillende typen voedsel in verschillende hoeveelheden tijd en efficiëntie verbranden. Bijvoorbeeld afhankelijk van hun genetische samenstelling, of bijvoorbeeld variabelen als de typen bacteriën die in hun buik aanwezig zijn. Daarnaast kan het koken van eten de hoeveelheid calorieën vergroten die iemand ervan in zich op kan nemen. Je kunt wel tot 39% meer calorieën opnemen van bereid voedsel dan van onbereid voedsel.

Atwaters theorie heeft tot de algehele misvatting geleid dat je uit vet sowieso meer calorieen opneemt dan uit andere voedingstoffen, waaronder bijvoorbeeld suiker.

Deze theorie heeft de diëtiek in het westen voor tientallen jaren gevormd. Het tegendeel is echter waar.

Sterker nog als overtollig suiker in de bloedsomloop terechtkomt wordt dit als insuline direct omgezet naar vetmassa. “Waardoor suiker de snelste manier is om vetmassa te creëren.” Vandaar… De calorie contradictie. 

“Suiker is de snelste manier om vetmassa te creeren”

Dit was echter niet volledig de schuld van Atwater. In 1967 fundeerde de suiker industrie in het geheim onderzoek van Harvard naar hoe vet de stijgende obesitas cijfers verklaarde en niet suiker. Dit zorgde er onterecht voor dat veel regeringen zich richting overgewicht op lage vet en lage cholesterol diëten gingen focussen.

Hierdoor was er van 1976 tot 2006 de sterkste groei in obesitas in de geschiedenis van de mensheid. Dit zorgde op zijn beurt voor een snelle groei van cardio vasculaire ziektes als primaire bron van doodsoorzaak wereldwijd.

Atwaters aannames zijn zo diep geworteld in onze samenleving dat velen het een te disruptieve verandering vinden om het systeem om te gooien. Daarnaast wordt ook geopperd dat dit teveel geld zou gaan kosten.

Wij moeten ons echt gaan afvragen of wij niet afstand moeten gaan doen van dit ouderwetse systeem en een nieuw systeem gebruiken. De misleiding van de calorie contradictie heeft in elk geval al genoeg blaam gehad in de obesitas cijfers.

Nu denk jij misschien: “Leuk Medico Vision, maar hoe moet ik het dan wel aanpakken?”. Er zijn tal van manieren om op een goede manier met jouw voeding om te gaan die wetenschappelijk zijn bewezen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een leuk artikel geschreven over Wat Time Restricted eating voor jou kan betekenen. In elk geval is voldoende beweging en sporten (met een trainingsschema op maat 😉) iets wat een mens bewezen goed doet. En iets wat een grote kans geeft om, in combinatie met een goed dieet, veel cardiovasculaire ziektes en obesitas te voorkomen.

Wil jij meer 1 op 1 coaching? Of NOG meer resultaat uit jouw trainingsprogramma wilt halen? Neem eens contact op met onze Orthomoleculair Voedingsdeskundige en Dietist: Mark van der Vecht! Via info@markpersonaltraining.nl . Mark kan jou zeker verder helpen naar jouw doel door een constructieve aanpak in jouw voeding. Weet jij het nog niet zeker, maar ben je wel benieuwd? Plan dan een gratis intake met hem in op gebied van voeding.

Train jij regelmatig met jouw persoonlijke trainingsschema, maar zou jij eens wat nieuwe fitnesszaal groepslessen willen proberen? Probeer dan eens ons vernieuwde activiteitenrooster!  

deel met je vrienden

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin